23/06/2009

Γιατί δε με ενδιαφέρει να γυρίσουν τα Μάρμαρα-Σκέψεις πάνω στο Εθνικό μας Απωθημένο

Τώρα που καταλάγιασε ο κουρνιαχτός από την ίδρυση του Μουσείου της Ακρόπολης, κι επειδή η Εθνική μας μνήμη του χρυσόψαρου θα το έχει απωθήσει στη βδομάδα πάνω, αλλά και εφορμώμενος από ένα σχετικό ποστ της Cinderellas , ήρθε η ώρα να βάλω κι εγώ σε μια σειρά τις σκέψεις μου.

Καταρχας, να χαίρεστε το Νέο Μουσείο εκεί κάτω. Παρόλο που εξακολουθώ να το θεωρώ έκτρωμα εξωτερικά, οι εικόνες από το εσωτερικό του είναι όντως πολύ ενδιαφέρουσες, και οι πληροφορίες που διάβασα σχετικά με το στήσιμο και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων δείχνουν πολύ κόπο, μεράκι αλλά και ευφυία. Συγχαρητήρια σε αυτούς που τα σκέφτηκαν όλα αυτά. Ανυπομονώ να το επισκεφτώ όταν κατέβω.

Κι εδώ κάπου αρχίζουν τα αλλά. Έχουμε ποτε σκεφτεί γιατί πραγματικά θέλουμε τα Μάρμαρα και δε θέλουμε τη Νικη της Σαμοθράκης, την Καρυάτιδα, την Αφροδιτη της Μηλου, τα μέλη του Απόλλωνα απο το Επικούρειο; Ποιος διαβαθμίζει την καλλιτεχνική αξία των αρχαιοτήτων και θέτει προτεραιότητες; Τι τερατώδης πρόταση ήταν αυτή του Σαμαρά να μας επιστρεψουν τα Μάρμαρα κ εμείς να στείλουμε άλλες αρχαιότητες να καλύψουμε το κενό; Έχουμε στοκ σε αρχαία που δε θέλουμε; Τρια κιουπια, δύο επιτύμβιες και έξω από την πόρτα;

Οι Έλληνες θέλουν πίσω την κληρονομιά τους, σου λέει ο άλλος. Να την κάνουν τι; Να την αφήσουν να σκονίζεται στις προθήκες; Πώς ο Έλληνας σέβεται το πλούτο της κληρονομιάς του; Όταν δεν ξέρει που πέφτει το Εθνικό Αρχαιολογικό; Όταν οι μόνοι επισκέπτες του Κεραμεικού και της Αρχαίας αγοράς είναι οι γάτες; Όταν ανεβαίνει στην Ακρόπολη επειδή το Σταρ είπε ότι θα είναι ανοιχτή για την Πανσέληνο; Όταν γεμίζει σκουπίδια το άνοιγμα του Ηριδανού στο Μοναστηράκι; Όταν η επίσκεψη στο Ηρώδειο ή στην Επίδαυρο είναι κοσμικό παρά πολιτιστικό γεγονός; Και πόσοι από την "συντριπτική πλειοψηφία" που είναι υπέρ της επιστροφης θα πανε να τα δουν; (έχει και γήπεδο τις Κυριακές, μην ξεχνιόμαστε) Και πόσοι από αυτόυς πήγαν στο παλιό μουσείο της Ακρόπολης, να δουν τις Καρυάτιδες και όσα άλλα έργα τέχνης ήδη έχουμε;

Ο Έλληνες αγωνίζονται για τον πολιτισμό τους: Οπωσδήποτε. Από τα μετερίζια της Ιεράς Οδού και τα οδοφράγματα της παραλιακής. Ποιος διαμαρτυρήθηκε για τα προβληματα με το προσωπικό της Ακρόπολης; Όλοι βγήκαν να πουν ντροπή τους που κλείσαν το μνημείο. Ποιος φώναξε για το κλείσιμο του ΕΚΚ; Ποιος στηρίζει τα θέατρα που είναι μισοάδεια;


Τα Μάρμαρα ανήκουν στους Έλληνες. Η πολιτιστική κληρονομιά ανήκει σε όλο τον κόσμο. Μου ανήκουν τα Μάρμαρα, η στήλη της Ροζέττας, τα αγάλματα στο Νησι του Πάσχα και το Μάτσου Πίτσου στο Περού. Η παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά δεν έχει τίτλους ιδιοκτησίας. Τελεία.

Το Βρετανικό Μουσείο τα κονομάει από τον κόσμο που πάει να δει τα Μαρμαρα Πρώτον, η είσοδος στο Βρετανικό είναι δωρεάν, και είναι στην κρίση σου αν θες να αφήσεις χρήματα ως δωρεά. Δεύτερον, προς μεγάλη απογοήτευση αρκετών φαντάζομαι, κανείς δεν πάει στο Βρετανικό για να δεί μόνο τα Μάρμαρα (εκτός από κάποιους Ελληνάρες φυσικά). Το Βρετανικό, όπως και το Λούβρο, θα πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε ως αυτο ακριβώς που είναι: Συλλογές έργων τέχνης από την παγκόσμια ιστορία και από όλους τους πολιτισμούς του κόσμου. Για να εκτιμήσεις την κληρονομιά σου πρεπει να την αντιπαραβάλλεις με αυτή άλλων πολιτισμών, για να αναγνωρίσεις τις επιρροές, τη συνοχή, την υπεροχή ή μη. Όταν μένεις κλεισμένος στο γαλανόλευκο καβούκι σου καταλήγεις να αναπτύσσεις ναπολεόντειες ιδέες περί καθολικής υπεροχής του ελληνικού πολιτισμού, αλφαβήτου, γένους και πάει λέγοντας.

Και θεωρώ απαράδεκτο το χαράτσι των Ελληνικών μουσείων (όπως και του Λούβρου, μη με αδικείς). Δεν είναι δυνατόν να εμπορευόμαστε την πολιτιστική κληρονομιά. Όχι βέβαια που θα είχαν πολύ περισσότερο κόσμο άμα ήταν δωρεάν...

Τα Μάρμαρα καταστράφηκαν απο το Βρετανικό από λάθος συντήρηση: Ναι. Το ίδιο και ο Παρθενώνας. Και μάλιστα την ίδια περίπου εποχή, πριν το Β παγκόσμιο πόλεμο, όταν τον αναστύλωναν με τσιμέντο και σιδερόβεργες, που αργότερα σκούριασαν. Οι μέθοδοι συντήρησης εξελίσσονται, και οι παλιότερες αποδεικνύονται ανεπαρκείς ή καταστρεπτικές. Και δεν μπορώ να φανταστώ τον αρχαιολόγο του Βρετανικού να θέλει να βλάψει το έργο. Δεν το καταλαβαίνω αυτό το επιχείρημα. Το θέμα πλέον είνια να διασώσουμε ό,τι έχουμε.

Τα Μάρμαρα πρέπει να γυρίσουν για να προβληθουν καλύτερα τα ίδια, αλλά και η Ελλάδα: Ίσως το πιο άστοχο επιχείρημα. Ποιος πραγματικά πιστεύει ότι ο τουρίστας θα έρθει στην Αθήνα μόνο για τα Μάρμαρα; Ο τουρίστας θα έρθει έτσι κι αλλιώς, για την Ακρόπολη,για την Αγορά, για το Σούνιο. Και ποια είναι καλύτερη προβολή για την Ελλάδα από το Βρετανικό Μουσείο με τα εκατομμύρια των επισκεπτών του; Θέλουμε ή όχι την παρουσία της Ελλάδας σε αυτή την τεράστια συλλογή έργων τέχνης;

Τώρα έχουμε Μουσείο: Μπράβο. Χαρείτε το λοιπόν. Απολαυστε το. Κάντε το δικό σας. Μάθετε από αυτό.Ανακαλύψτε πράγματα. Μην περιμένετε να έρθουν τα Μάρμαρα για να πάτε. Μπορεί και να έρθουν κάποια στιγμή. Μέχρι τότε;

Κι ας υποθέσουμε ότι έρχονται: Τι αντίκτυπο θα έχει αυτό στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα; "Μπράβο ρε, έτσι να μάθουν οι αδερφάρες οι Άγγλοι, τους τα πήραμε". Τυμπανοκρουσίες, ταρατατζούμ, τιμές αρχηγού κράτους, η Μαριάννα Βαρδινογιάννη, και; Τι άλλο; Μια πρόσκαιρη αναπτέρωση του εθνικού μας ηθικού από δεκα κοντέινερς πολιτισμου; Ή ένα άλλο αβάσταχτο κενό, αυτό που θα αφήσει η απώλεια της αγαπημένης μας εθνικής κακομοιριάς; Αν και το ρόλο του Βασιλάκη Καΐλα σε διεθνές επίπεδο τον παιζουμε επιτυχημένα χρόνια τώρα, κάτι θα βρούμε για να λέμε πόσο μας αδικούν και πόσα μας χρωστάνε οι κουτόφραγκοι.

Μα η Μελίνα...: Με απωθεί η προσωπολατρεία. Το ότι η προσωπική εμμονή μιας πεθαμένης αναδείχτηκε σε Εθνικό Απωθημένο δε μου λέει τίποτα. Τόση ανάγκη έχουμε από ήρωες, ινδάλματα και φανταιζί στόχους; Γιατί επιτρέπουμε στην άρχουσα τάξη να μας κατευθύνει με Μάρμαρα, Μακεδονίες και παρόμοια ζητήματα; Γιατί ο στόχος μας δεν είναι ξαναφτιαχτεί από την αρχή αυτή η τόσο απαξιωμένη κοινωνία; Πότε επιτέλους θα ασχοληθούμε με τα πραγματικά μας προβλήματα;

Δεν έχω κάτι άλλο να πω. Για τα υπόλοιπα με έχει καλύψει απόλυτα η Cinderella. Περιμένω τα σχόλια σας με ενδιαφέρον.

Share/Save/Bookmark

27 comments:

mahler76 said...

το πλέον εύστοχο άρθρο πάνω στο θέμα!!!

Ερμής said...

Πωπω πραγματικά δεν φαίνεσαι να αγαπάς τους Έλληνες. :D

gay super hero said...
This comment has been removed by the author.
gay super hero said...

Η άποψή μου είναι ότι πρόκειται για ένα ενιαίο έργο τέχνης που διαμελίστηκε με πολύ βάναυσο τρόπο και το οποίο θα πρέπει να εκτίθεται ολοκληρωμένο στο φυσικό του χώρο. Το νέο Μουσείο φαίνεται να είναι το καλύτερο κτίριο για αυτό το σκοπό.

Προσωπικά είχα δει αρκετές φορές τα εκθέματα στο παλιό μουσείο κι έχω ξεναγήσει άπειρες φορές κόσμο στην Ακρόπολη, την αρχαία Αγορά, τη στοά του Αττάλλου και τον Κεραμεικό (που έχει και αυτός ένα υπέροχο μικρό μουσείο όπως πολύ όμορφο και με φοβερή θέα είναι το μουσείο Ισλαμικής Τέχνης εκεί κοντά). Οπότε δεν θεωρώ ότι έχω να απολογηθώ για κάτι :-) Ούτε περιμένω το νέο Μουσείο για να δω τα εκθέματα - με ενδιαφέρει όμως η "διαδραστικότητα" ανάμεσα στο νέο κτίριο και τα εκθέματα οπότε θα πάω να το δω.

Άποψή μου επίσης είναι ότι το Βρετανικό Μουσείο απλά παραείναι ασήμαντο για αυτά τα εκθέματα τα οποία ουσιαστικά αποτελούν τη μοναδική του ατραξιόν - περά από τη Βίβλο του Γουτεμβέργιου και κάποια υπέροχα βάζα της δυναστείας των Μινγκ. Αν μιλούσαμε για το Λούβρο ή το μουσείο της Περγάμου ενδεχομένως να μπορούσα να εξετάσω το επιχείρημα ότι εκεί τα εκθέματα όντως "συνομιλούν" με πολύ σημαντικά έργα του ανθρώπινου πολιτισμού αλλά στο Λονδίνο αυτό πολύ απλά δεν ισχύει.

Φυσικά και οι έλληνες χρησιμοποιούν όλη τη φιλολογία περί "μαρμάρων" (δεν είναι τυχαίο ότι τα αποκαλούν "μάρμαρα" όπως αυτά που στρώνουμε τα δάπεδα!) σαν ένα φύλλο συκής για να καλύψουν την πολιτιστική τους γύμνια. Και αυτό που είδε ουσιαστικά η Μελίνα ήταν ότι μόνο αν ερέθιζε τις "πατριωτικές" τους χορδές θα τους έκανε να ενδιαφερθούν για κάτι. Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα.

Στο μεταξύ οι αρουραίοι συνεχίζουν να μασουλάνε τα βιβλία στα υπόγεια της Εθνικής Βιβλιοθήκης που αν ποτέ γίνει θα εξοριστεί στο Φάληρο μαζί με την 'Οπερα. Και η ανυπολόγιστης αξίας συλλογή Γουλανδρή κινδυνεύει να σκορπιστεί στους πέντε ανέμους όπως έγινε με τη συλλογή του Ιόλα επειδή οι ιδιοκτήτες της (πολύ σωστά) επιμένουν να δημιουργηθεί ένα μουσείο στο κέντρο και δεν βρίσκεται χώρος. Και τόσα άλλα για τα οποία απλά αδιαφορούμε...

Marvin the martian said...

@mahler: θενκς!

@ερμη: Γιατι βρε Ερμη, σε τι διαφωνεις;

@super hero: Σε ευχαριστω που μου θυμισες το θεμα της Εθνικης Βιβλιοθήκης. Τι γινεται με αυτο τελικα; Δεν το πολυ-προβαλλουν ως λιγοτερο glamorous υποθετω...

Όσον αφορα το Βρετανικό, το μόνο στο οποίο σίγουρα υστερεί σε σχέση με το Λουβρο είναι το μέγεθος. Όπως θα καταλαβες κι απο το κειμενο, αποφεύγω να συγκρινω την αξια πολιτιστικών θησαυρών, για εμενα η ζωφόρος του Παρθενώνα, η στηλης της Ροζετας, τα μεγαλοπρεπη Ασσυριακα αγαλματα και τα απομεινάρια του Εβραικού οικισμου λένε το καθένα τη δική του ιστορία.

Και φυσικα υπαρχουν ανθρωποι σαν εσενα που εχουν επισκεφτει τα μνημεια και τα μουσεια της Αθηνας- είναι όμως ο κανόνας ή η εξαίρεση; Για να μην αναφερθώ στους τουρίστες που έρχονται εδώ κ σκίζουν τα ρούχα τους για τα εν λόγω γλυπτά, αλλά δεν πανε και παραμέσα να δουν την Καρυάτιδα, αν μη τι άλλο...(Βολεύει και η αίθουσα, μόλις μπαίνεις πρώτη πόρτα αριστερά, να τα δούμε γρήγορα να προλάβουμε και τα μαγαζιά...)

gay super hero said...

H Bιβλιοθήκη θα γίνει στον Ιππόδρομο του Φαλήρου μαζί με την Οπέρα σε σχέδιο Renzo Piano και με δωρεά του ιδρύματος Νιάρχου. Τώρα πότε θα τελειώσει, θα σε γελάσω. Πού θα βρεθούν οι πανεπιστημιακές σχολές και οι ερευνητές τους οποίους η Βιβλιοθήκη υποτίθεται ότι πρέπει να εξυπηρετεί στο Φάληρο επίσης θα σε γελάσω. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα. Πάλι καλά να λέμε...

Αν είναι βέβαια να γίνει γήπεδο και mall, τότε βρίσκουν τους ελεύθερους χώρους στο κέντρο. Αφού προηγουμένως βέβαια το έχουν υποβαθμίσει αρκετά ώστε να πέσουν οι τιμές...

Marvin the martian said...

Ναι ομως αλλα οταν γινει θα πεσει διαφημιση, εγκαινια, κορδελες, Ουνεσκο, Μαριαννες και οι γνωστες τζιριτζανζτουλες για ενα σαββατοκυριακο. Και ξαφνικα θα νιωσουμε περηφανοι για τον πολιτισμο μας. Για λιγο, μεχρι να πεταχτουμε παραδίπλα στο Village στο Φλοίσβο. Ειναι κι αυτο μια παρηγορια...

head charge said...

Από τη μία το να βλέπεις μεγάλη μερίδα εκείνων που παθιάζονται για τα μάρμαρα («άι γουοντ μάι μαρμπλς μπακ!» που 'λεγε κι η συγχωρεμένη...) να θέλουν μαζί και την επιστροφή του μαρμαρωμένου βασιλιά, του πολυτονικού και της ποδιάς στα σχολεία, σου φέρνει μια ανατριχίλα. Από την άλλη όμως, νομίζω ότι είναι ιστορικά-αρχαιολογικά ορθό αίτημα.

Τώρα, ότι στο πλαίσιο του λεγόμενου «δημόσιου διαλόγου» ακούγονται μεγάλες μπαρούφες, αυτό είναι μάλλον αναπόφευκτο. Πάντως, επειδή τα τελευταία καλοκαίρια, δουλεύω σε τουριστική περιοχή, σε μαγαζί που πουλάει ξένο τύπο, σε διαβεβαιώνω ότι τα ίδια και χειρότερα χάλια μου φαίνεται να έχουν και στη Βρετανία ως προς τα ζητήματα που απασχολούν τον «μέσο πολίτη» - τα ταμπλόιντ (συντριπτικά ακραίων συντηρητικών απόψεων, με νοοτροπία μπανιστηρτζούς θεούσας) ξεπουλάνε σε αναλογία 50:1 ως προς τις σοβαρές εφημερίδες, αν αυτό είναι κάτι ενδεικτικό.

Giannis PPM said...

Συμφωνώ με τα περισσότερα από όσα λες, αλλά στο συγκεκριμένο θέμα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι πρόκειται περί κλοπής. Αυτό και μόνο είναι σημαντικό επιχείρημα θεωρώ. Αλλά μετά ακολουθούν όλα τα αλλά που θέτεις...

apos said...

υπάρχει food for thought στο post σου.

Προσωπικά είχα την τύχη να επισκεφθώ το Μουσείο και ειλικρινά μαγεύτηκα. Το εξωτερικό του κτιρίου είναι θέμα γούστου. Αν όμως μπεις μέσα, θα το ξεχάσεις.
Για τα Μάρμαρα: αν πας στο Μουσείο (ή μάλλον, όταν πας) θα δεις ότι ο τρόπος που παρουσίασαν τα εκθέματα είναι εξαιρετικά ευφυής. Φωνάζει από μόνο του ότι τα Μάρμαρα πρέπει να ενωθούν και νομίζω ότι αυτό είναι (πλέον) το μοναδικό επιχείρημα. Στην τελική, δεν είναι λιγότερο άξεστος ο Βρετανός από τον Οθωμανό σουλτάνο που υπέγραψε ελαφρά τη καρδία το φιρμάνι στον λόρδο Έλγιν.
Όλα τα άλλα, οι Μελίνες και τα σχετικα, προσωπικά τα ακούω βερεσέ.
Και να σου πω και κάτι ακόμα: δεν θεωρώ κακό να υπάρχουν multi culti μουσεία, ειδικά σε χώρες με την υποδομή να έχουν τέτοια μουσεία και να δέχονται εκατομμύρια ανθρώπους από όλο τον κόσμο για να τα δουν. Έχεις μια συνολική εικόνα του παγκόσμιου πολιτισμού. Απλά τυχαίνει και η Ελλάδα να είναι μια χώρα με τέτοιες υποδομές. Αρα, ένας λόγος παραπάνω.

Τέλος, μην ξεχνάμε ότι όλα είναι θέμα παιδείας. Και αν σε αυτή τη χώρα, οι νέες γενιές έχουν γίνει ένα μάτσο αγενείς με ένα κινητό στο χέρι (ενδεχομένως και δύο), εγώ λέω ότι ποτέ δεν είναι αργά να το αλλάξουμε. Και αν σε αυτό βοηθά ένα Μουσείο, έχει καλώς. Από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε και η κληρονομία μας μοιάζει να είναι μια καλή αφετηρία.

(σόρρυ για το σεντόνι. Ήταν να μην αποφασίσω να σε επισκεφθώ...)

ZlatkoGR said...

Και εύστοχο, και food for thought και γενικά είπες πράγματα που δεν είχα σκεφτεί. Και εντάξει, Μελίνες και κουραφέξαλα, δεν το συζητάμε αυτό.

Εμένα πάντως, να πω πως δε με απασχολεί ιδιαίτερα; Πέρα από το κατ' εμέ άθλιο επιχείρημα των Βρετανών "δεν έχετε χώρο να τα φιλοξενήσετε" το οποίο με ενοχλεί διαισθητικά και μόνο (και το οποίο πια δεν ισχύει κιόλας), κάπως νοιώθω πως δε με αφορά.

Δεν ορίζομαι από κανένα "μάρμαρο", όπως δεν ορίζομαι από καμιά ονομασία or whatever...

electronic396 said...

επιτέλους και μια φωνή της λογικής...
τα μάρμαρα να μείνουν εκεί που είναι...είναι απο τα λίγα πράγματα κάτι τέτοια είναι που καταφέρουν και "ξεπλύνουν" την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό....

pølsemannen said...

Θεωρώ ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα για αισθητικούς λόγους και μόνο θα πρέπει να εκτίθενται σε έναν ενιαίο χώρο και καλώς ζητούνται πίσω. Και καλύτερα μάλιστα να ακτίθενται στον φυσικό τους χώρο.

Την Αθήνα.

Την πατρίδα της Δημοκρατίας και της Αντιπαροχής.

Σε όλα τα άλλα για την Ελλαδεζία και τους Ελλαδέζιους έχεις δίκιο, αλλά αν δεν υπάρχουν και οι απειροελάχιστοι στην Ελλάδα που φυλάνε Θερμοπύλες απέναντι στα στίφη των καγκουραίων της Πέγκυς Ζήνα (ενδεικτικά) πάει, άστο καλύτερα, ας επιστρέψει σε Τουρκική διοίκηση.

Τώρα λύσσαξες και συ με την Αφροδίτη της Mήλου και την Νίκη της Σαμοθράκης.
Δεν ξέρεις ότι ο Σαρκοζύ είναι Σαλονικιός;

Ααααα....

exofthalmi said...

.....μα δε σας καταλαβαινω ειλικρινα......αφου ειμαστε ο ομφαλος του κοσμου.....μου το παν και στο σχολειο......


(lol)

Anonymous said...

Αποφεύγεις να αντιπαρατεθείς με το βασικό (αν όχι το μόνο) επιχείρημα υπέρ της επιστροφής των γλυπτών, το οποίο είναι η συνένωση ΕΝΟΣ εργου τέχνης. Σου φαίνεται φυσικό να έχουμε μισό άγαλμα εδώ μισό εκεί; Μισή σύνθεση εδω μισή εκεί;

Αν η Μόνα Λίζα είχε κοπεί στα δυο και είχαμε εμείς το μισό μέρος της δε θα σου φαινόταν δίχως άλλο λογικό να το επιστρέψουμε προς επανένωση του πίνακα;

(πολύ με στενοχώρησες με αυτό το ποστ αντίστροφου ελληνικού κομπλεξισμού)

Marvin the martian said...

Μισο να λύσω την (αναμενόμενη) παρεξήγηση. Ναι, τα μαρμαρα ξηλώθηκαν βάναυσα και ναι, ενα εργο τέχνης λεηλατήθηκε. Δυστυχώς η έννοια της νομιμοτητας ηταν πολυ διαφορετικη την εποχη εκεινη. Δεν ειπα πουθενα οτι θα με ενοχλουσε να επιστρεψουν τα Μαρμαρα, κι οτι τα θελω εδω στο Λονδινο για παρτη μου. Ίσως ακόμα στο ΝΜΑ να φαινονται ακομα πιο ομορφα, δεν ξερω, δεν εχω παει ακομα. Απλα όπως γραφω και στον τιτλο, δε με ενδιαφερει.

Το θεμα του ποστ μου ειναι το αψυχολόγητο κομματι αυτού του μαζικού παραληρήματος, που μας αποσπαει απο τα σοβαροτερα προβληματα της κοινωνιας μας τα τελευταια 25-30 χρονια. Απο τοτε που γεννήθηκα ακουω ποσο αδικημενοι ειμαστε και ποσα μας χρωστανε ολοι κλπ κλπ κλπ. Δε με εμπνεει το αιτημα της επιστροφης γιατι α) Έχει καταντήσει λαικος θρύλος, β)τρεντυ αιτημα γ) λαικο απωθημένο (σαν τη Eurovision, μονο που αυτη την καταφεραμε τελικα, σε πεισμα των ατιμων Ευρωπαιων που μονιμως μας αδικουν) δ)στηριζεται σε βλακώδη πολλες φορες επιχειρηματα (πχ οτι το Βρετανικο έχει οικονομικο συμφερον) ε) στηρίζεται στο θυμικό, και πιο συγκεκριμενα σ ενα παραφουσκωμενο αισθημα καταπιεσης. Δεν φταινε μονο οι Αγγλοι που νιωθουν λιγο αποικιοκρατες, φταιμε κι εμεις που μονίμως νιώθουμε οτι είμαστε αποικια.

Επισης με ενοχλει το οψιμο ενδιαφερον μιας μεγαλης μεριδας κοσμο για "τον πολιτισμο" μας, το οποιο ομως περιοριζεται στα Μαρμαρα. Ειναι ο ιδιος πληθυσμος που συστηματικα αγνοει και υποβαθμιζει την υπαρχουσα κληρονομια στην Ελλαδα, που αφηνει αδεια τα μουσεια να φυτοζωουν, που αμα βρει αρχαια στο οικοπεδο του τα κουκουλωνει για να μην το χασει, που οι πολιτιστικες του ανησυχιες καλυπτονται και με το παραπανω απο το δελτιο του Σταρ. Ειναι ο ιδιος ο κοσμος που επικροτει το μοντερνο μεσαιωνα μεσα απο τα κατευθυνομενα βιβλια της Ιστοριας και των Θρησκευτικων. Ειναι οι ιδιοι που θελουν τα Μαρμαρα για να πουν τι σπουδαιους προγονους ειχαμε να 'ουμ, και ποσο σπουδαιος λαος ειμαστε. Που θεωρει οποιονδηποτε αλλο ανθρωπινο πολιτισμο de facto κατωτερο, χωρις καν να τον εχει ψαξει. Και ισως αυτο δεν περιλαμβανει πολλους απο τους αγαπητους σχολιαστες, που τους διαβαζω καιρο, αλλα ξερετε σε τι αναφερομαι.

Με το Μουσειο δεν εχω ιδιαιτερο προβλημα. Φυσικα και θα το δω οταν κατεβω, οπως εγραψα, γιατι μου ακουγεται τουλαχιστον ευφυες (αν και εξωτερικα νομιζω χανει). Αλλα θα το δω και χωρις τα αυθεντικα Μαρμαρα, και χωρις να το κανω βουκινο στο Facebook για να δειξω ποσο Trendy αλλα και συνειδητοποιημενος ειμαι.

@ head charge: Δεν θα διαφωνησω καθολου μαζι σου. Πουθενα ομως δεν επιχειρω συγνριση με το πολιτιστικο επιπεδο των Αγγλων. Εχω αρκετα ραμματα για τη γουνα τους. Αλλα τουλαχιστον διαβαζουν και 3-4 βιβλια το χρονο, βλεπουν και κανα-δυο θεατρα.

@giannhs: οντως κλοπη ηταν, αλλα με τα δικα μας δεδομενα. την εποχη του εγινε δυστυχως η αντιληψη ηταν αλλη. Η πικρη αληθεια (που σε καμια περιπτωση δεν δικαιολογει την κλοπη) ειναι οτι διασωθηκαν εξαιτιας ακριβως της κλοπης αυτης, οπως και πολλα αλλα εκθεματα των ευρωπαικων μουσειων

@apos: Be my guest και φερε μαζι σου σεντονια, κουβετρες και ο,τι ειδη προικος θες!

Ελπιζω να σε καλυψα. Μακαρι το ΝΜΑ να αλλαξει κατι στη νοοτροπια μας. Και μακαρι να ανοιξει πολυσυλλεκτικο μουσειο και στην Ελλαδα

@zlatko, electronic: χαιρομαι που συμφωνουμε

@polsemannen: Υπαρχουν ομως αυτοι οι 300? Και τι κανουν; πώς προσπαθουν να αλλαξουν κατι; να σου θυμισω τις επιστολες γεματες αηδια για την εισβολη στο Ενθκιο θεατρο, ή τις δηλώσεις βδελυγμιας για το πανό στην Ακροπολη; Μηπως να ξανασκεφτουμε την τουρκικη διοικηση που λες κι εσυ;

@εξοφθαλμη: και της γης το μαργαρτιαρι μη σου πω

@ανωνυμος: Ειλικρινα αδιαφορω για το αν σε στεναχωρησα, τη στιγμη μαλιστα που μες λες κομπλεξικο χωρις να μας λες ποιος εισαι (αν και καπου παει το μυαλο μου, δικιο εχω ετσι;)

Οχι δεν ειναι λογικο να ειναι μισο εργο εδω και μισο εκει. Αλλα δεν ειναι και λογικο να μας νοιαζει ενα εργο μονο γιατι αυτο μας ειπαν οτι συμβολιζει την περηφανια μας και ειναι πιο σημαντικο.

THANOS said...

Δίκιο έχεις σε όσα λες και το δήθεν ενδιαφέρον είναι καθαρά υποκριτικό, όταν αρχαιολογικοί χώροι μπαζώνονται και άλλοι εγκαταλείπονται στη τύχη τους.
Εντούτοις, ο διαμελισμός ενός μοναδικού στον κόσμο μνημείου είναι ένα ζήτημα.Οι συνθήκες στις οποίες διαμελίστηκε, είναι ένα δεύτερο ζήτημα.
Δεν είναι πάντως και το πιο φλέγον πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας

deggial said...

ayto to post tha to diavasei polus kosmos...
;)

Man laying down said...

Den se katalabeno,ma otan girsoun ta marmara ola tha ginoun kalitera me tin mia stin ellada, o mesos ellinas kaliteros k sofoteros , mexri k i ekstratia tou skai tha piasi topo k tha ksanaginoun ta dasi k tha katharisoun ta potamia...Giati na ise toso anthellinas,giati...

cinderella said...

τοποθετούμαι, τοποθετούμαι...
τι απίστευτη ατάκα ήταν αυτή??

Αν και το ρόλο του Βασιλάκη Καΐλα σε διεθνές επίπεδο τον παιζουμε επιτυχημένα χρόνια τώρα, κάτι θα βρούμε για να λέμε πόσο μας αδικούν και πόσα μας χρωστάνε οι κουτόφραγκοι.

Respect!!!!!!!

Κρίμα ρε γαμώτο που αυτή η χώρα δεν θα αλάξει ποτέ. Και δεν είναι τυχαίο κατά την γνώμη μου που όσοι ζούμε στο εξωτερικό υποστηρίζουμε και την άλλη πλευρά του νομίσματος πέρα απο εθνικές φανφάρες!!!

Haris said...
This comment has been removed by the author.
Haris said...

Εγώ απορώ που θα στραφούν οι "πολιτιστικές" διεκδικήσεις/απαιτήσεις των Ελλήνων αν και όταν επιστραφούν τα μάρμαρα. Ίσως στην Αφροδίτη και τα άλλα αναφερόμενα. Και μετά; Στα άψογα και τέλεια συντηρημένα αρχαία θέατρα της Τουρκίας; Στην Πόλη; Και μέχρι τον Γάγγη που έφτασε ο Αλέξανδρος; Την Σικελία; Την Μακεδονία του Ψωμιάδη;

Θράσος said...

Δεν νομίζω ότι θα συμφωνήσω μαζί σου σχετικά με τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, κυρίως για τον τρόπο που κατέληξαν στο Βρεττανικο Μουσείο και τον τρόπο που λεηλατήθηκε ένα ενιαίο έργο τέχνης.
Δέχομαι το επιχείρημα κατά της οποιασδήποτε προσωπολατρείας, αν και η προσωπική μου άποψη είναι ότι αν υπήρχαν άλλοι συνέλληνες με την έννοια της Μελίνας, του Μάνου Χατζιδάκι, της Έλλης Λαμπέτη και του Οδυσσέα Ελύτη- και άλλων τόσων πεθαμένων αλλά τόσο παρόντων ελλήνων-δεν θα καταλήγαμε τόσο εύκολα στα δελτία του star, στον Άδωνη Γεωργιάδη και τον Λάκη Λαζόπουλο.
Οι πιο πολλοί απο τους προαναφερόμενους κρατήσανε αντιστάσεις όσο ζούσαν και κρατάν αντιστάσεις και με την πολιστική τους κληρονομιά. Φυσικά και έκαναν λάθη, και φυσικά πολέμησαν για χαμένους σκοπούς, εξάλλου όλοι το κάνουμε αυτό είτε για πολιτικά θέματα, είτε για κοινωνικά θέματα είτε για προσωπικά ερωτικά θέματα και ίσως για αυτούς τους λόγους να μου είναι τόσο συμπαθείς ώστε να εμπίμπτω στην κατηγορία της προσωπολατρείας. Με τον όρο Μελίνες κτλ-που θα μου επιτρέψεις να σου ομολογήσω ότι μου θυμίζει λίγο αυριανή όταν επιτίθονταν στον Μάνο Χατζιδάκι ως κύναιδο- νομίζω απαξιώνουμε ένα κομμάτι Ελλάδας και Ελλήνων που προσέφεραν σε αυτή τη γκρινιάρα χώρα μια πρόσκαιρη λάμψη πολιτισμού και ευγένειας, που έχει προ πολλού απωλεσθεί.
Σέβομαι πάντως τις απόψεις σου αν και όπως κατάλαβες διαφωνώ μαζί σου.

Anonymous said...

Δύο "εθνοπροδοτικά" άρθρα

THE RETURNING OF THE MARBLES SHOULD START FROM THE CHURCHES IN PLAKA

και

POMPOUS SPEECHES ON THE REEPATRIATION OF THE GREEK ANTIQUITIES

από εδώ: http://freeinquiry.gr/pro.php?id=529

ΓΙΕΓΙΕΣ

bozonio said...

Ώραιο κείμενο και συμφωνώ στα περισσότερα... Ειδικά αυτό το "δικά μας" για τα μάρμαρα που ακούω συνέχεια με ανακατεύει. Πότε θα γίνει κατανοητή η έννοια της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς δεν ξέρω...
Μια προσθήκη μόνο: δεν αναφέρθηκες στη ύπαρξη τόσων άλλων αρχαιοτήτων από όλα τα μέρη του κόσμου στα μεγάλα ευρωπαϊκά μουσεία. Γιατί όσοι λένε ότι τα μάρμαρα πρέπει να επιστραφούν για να είναι δίκαιοι θα πρέπει να ζητούν και την επιστροφή των υπολοίπων. Και όσοι πουν ναι ας σκεφτούν αυτό: δεν είναι καλύτερα με μια επίσκεψη σε ένα μουσείο σαν το Βρεττανικό να παίρνουν οι επισκέπτες μια γεύση από όλο σχεδόν τον παγκόσμιο πολιτισμό;

VK in Athens said...

Εντάξει...παίζει να είναι το πιο στοχευμένο άρθρο που διάβασα για αυτά τα έρμα τα μάρμαρα. Που ο Φειδίας να ήξερε τι θα ακολουθούσε...δεν θα θα τα σκάλιζε ο δόλιος! Θα έλεγε άστα. Ρε Ικτίνο και Καλλικράτη μου...δεν τον κάνουμε λίγο πιο λιτό και απέριττο το ναουδάκο; Εεεε μα!!!

Η φύση του Έλληνα είναι δεδομένη. Ξέρεις πολύ καλά ότι αρέσκεται σε μύθους, θρύλους και αλύτρωτες πατρίδες. Με ένα σύνδρομο καταδίωξης που τον κατατρέχει και φαντάζει σαν να είναι ο πιο κατατρεγμένος πολίτης του κόσμου!

Φίλε...θυμίζοντας και λίγο Χατζιδάκι...αυτός ο κόσμος...δεν θα αλλάξει ποτέ!

Anonymous said...

Αν και καθυστερημένα θα ήθελα να σχολιάσω αυτό τον χαμό με τα μαρμάρινα γλυπτά και ζωφόρους του Παρθενώνα. Σίγουρα είναι ένα ζήτημα που δεν καθορίζεται από μόδα ή το εκάστοτε «τριπάκι» που μας βάζει το Star, όπως λες και εσύ. Ωστόσο πέρα από την κα Μερκούρη (προσωπικά αυτό «με τις Μελίνες» με ενοχλεί) και από όλους όσους έχουν ασχοληθεί με το θέμα θα ήθελα να σταθώ μόνο στο θέμα που αφορά την τέχνη, καθότι είναι και στο στοιχείο μου.
Η σύνθεση, λοιπόν, μίας εγκατάστασης ή ενός έργου είναι από μόνη της μία πολυδιάστατη διαδικασία και πέρα από το ζητούμενο του εκάστοτε καλλιτέχνη και της ιδέας που θέλει να προβάλει, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το περιβάλλον που θα το εκθέσει. Γι’ αυτό, και ιδιαίτερα στην αρχιτεκτονική όπου έχουμε και συγκεκριμένο τόπο που θα φιλοξενήσει την κατασκευή, ο καλλιτέχνης στο πρώτο στάδιο της σύνθεσης κάνει επιτόπια αναγνώριση του χώρου ως προς την μορφολογία του περιβάλλοντος, την Ιστορία του και λοιπά, ένα από τα σημαντικότερα σημεία αυτής της έρευνας είναι το φώς και πως αυτό θα ακουμπά και θα αναδεικνύει το έργο. Όταν ένα έργο έχει κατασκευαστεί για να δέχεται συγκεκριμένες επιρροές από το περιβάλλον του, δυστυχώς (ή ευτυχώς?) όταν μετακινηθεί αλλάζει τελείως όψη.
Όπως καταλαβαίνεις ανήκω στην κατηγορία ανθρώπων που προτιμά να βλέπει ένα έργο στο φυσικό του χώρο, στην προκειμένη περίπτωση τον Ιερό βράχο της Ακρόπολης. Οπότε το θέμα δεν είναι τα Μουσεία αλλά να σεβόμαστε το τι και πώς θέλει να αναπαραστήσει μία ιδέα ο καλλιτέχνης που είναι, μαζί με τον χώρο, ο πνευματικός ιδιοκτήτης ενός έργου.
Νομίζω ότι όλο αυτό που λέω συνοψίζεται σε μία φράση που έχει ειπωθεί από μία σημαντική γλύπτρια που γνωρίζω: «…σίγουρα η Νίκη της Σαμοθράκης είναι ένα φανταστικό έργο και στον Λούβρο την έχουν τιμήσει τοποθετώντας την σε μία από της ωραιότερες αίθουσες, η εικόνα είναι μαγευτική… φαντάσου πόσο καλύτερη θα έδειχνε στην Σαμοθράκη…»
Τέλος θα ήθελα να σχολιάσω αυτό που είπες με την κληρονομιά και πως αυτή αντιπαραβάλλεται με αυτή άλλων πολιτισμών… στο οποίο δεν μπορώ να μην διαφωνώ περισσότερο, η κληρονομιά του κόσμου δεν είναι super market που θέλεις να βλέπεις όλα τα option που έχεις μαζέμένα και να αγοράσεις το καλύτερο, αυτή την δουλεία την κάνουν τα εικονογραφημένα λευκώματα. Προτιμώ να πηγαίνω στην εκάστοτε χώρα και να θαυμάζω το εκάστοτε έργο στο πρωτότυπο περιβάλλον του, αλλιώς θα επιλέγαμε έναν τόπο για να βάλουμε μαζί όλη την παγκόσμια κληρονομιά.
Αυτά είχα να πω και συγνώμη για το σεντόνι. ToucH

Blog Widget by LinkWithin