10/11/2007

A night at the opera

Update: Φωτογραφιες απο την παρασταση

Carmen: Photos


Τον τελευταιο χρονο εχω γινει φαν της οπερας, ενος ειδους που παλιοτερα το θεωρουσα βαρετο και το κορόιδευα μαλλον (γιατι φυσικα δεν μπορεις να κρινεις κατι χωρις να το εχεις δοκιμασει). Χτες το βραδυ λοιπον με την παρεα μου παρακολουθησαμε την τριτη μου παρασταση μεσα σε μια χρονια (εχω πεσει με τα μουτρα, ξερω!), την Carmen του Bizet, παραγωγης English National Opera,στο Colliseum.

Περιεργη παρασταση. Δεν καταλαβα αν μου αρεσε η οχι. Φυσικα δε γινεται λογος για τη μουσικη, η οποια ηταν καταπληκτικη.Επισης, οι ηθοποιοι ηταν ολοι παρα πολυ καλοι: ομορφη η ερμηνεια της Καρμεν, αν και θα την περιμενα λιγο πιο παθιασμενη, επιβλητικος οσο θα επρεπε ο Δον Χοσε και ευχαριστηση εκπληξη η Μικαελα. Και ευτυχως που υπηρχαν και αυτα τα θετικα, γιατι οπως ειπα υπηρχαν πολλα στοιχεια που δε μου πολυαρεσαν.

Η σκηνοθεσια ανετεθη στη Sally Potter, η οποια μεχρι τωρα σκηνοθετουσε μονο χολυγουντιανες παραγωγες (Orlando), και η οποια θελησε να τοποθετησει την Carmen της σε ενα συγχρονο urban environment, οπως λεει στο προγραμμα. Μεχρι εδω καλα, ποτε δε με ενοχλησαν καποιες συγχρονες πινελιες σε κλασσικα εργα, ουτε καν σε τραγωδιες. Το θεμα ειναι να βρισκεις το σωστο μετρο. Στην παρασταση χτες οι αλλαγες παραηταν πολλες: οι φανταροι ειχαν γινει σεκιουριταδες που παρακολουθουσαν τον κοσμο μεσω CCTV, ο δον Χοσε λαμβανε μηνυματα στο ...κινητο του, οι καπνεργατριες ειχαν γινει πορνες και η ταβερνα ειχε γινει μπαρ. Ευτυχως δηλαδη που η αρενα δεν εγινε το γηπεδο της Ρεαλ και ο ταυρομαχος διασημος ποδοσφαιριστης (αν και εδω ειχε ενα twist, καθως αυτος εμφανιστηκε με γκομενιτσες αγκαζε και με τους παπαρατσι κατα ποδας. Αν συνδυασεις ολα αυτα με καποιες δοσεις ...breakdancing και hip-hop στο τελος, ε ειναι να μην μπερδευεσαι;

Αλλη μια παρατηρηση εχει να κανει με το οτι επιλεξαν να κοψουν σεβαστα κομματια απο το λιμπρετο, με αποτελεσμα να δυσκολευτουμε να ακολουθησουμε την πλοκη σε καποια σημεια. Δεν καταλαβαινω γιατι.

Το τελευταιο που εχω να πω εχει να κανει με τη γενικοτερη νοοτροπια της ENO, η οποια επιβαλλει ολες οι οπερες της να μεταφραζονται στα Αγγλικα. Ειλικρινα αυτο δεν το καταλαβαινω, απο τη στιγμη που ολες οι οπερες υπερτιτλιζονται (αν υπαρχει αυτη η λεξη). Την ιδια ασχημη εντυπωση μου ειχε αφησαι και ο γαμος του Φιγκαρο στην ιδια σκηνη περσι. Ακομα και ο άγγλος της παρεας δηλωσε οτι δεν θεωρει οτι τα αγγλικα ειναι καταλληλη γλωσα για τετοια εργα.

Οπως και να χει, δεν περασαμε και τοσο ασχημα, κυριως χαρη στους ηθοποιους και τη μουσικη. Δε νομιζω ομως οτι θα το συνιστουσα σε καποιον να παει. Και θα περιμενω για ενα πιο κλασσικο ανεβασμα την επομενη φορα...


περισσοτερα εδω



10 comments:

Anonymous said...

malista malista...
evge...
ante me to kalo na deis kai to jesus christ super star na nioseis ermineies...
kairos den einai??
leo ego tora...

kanataki said...

το άζαξ ούλτρα
το άζαξ ούλτρα
είναι καινούργιο επαναστατικό

άζαξ ούλτρα καινοτομεί
δεν θέλει ξεγβαλμα δουλεια πολύ!!!


υγ μην μου πεις οτι δεν εχεις δει τη διαφημιση με μουσική απο Κάρμεν!!!!

ΠΑΥΛΟΣ said...

Μπορεί τα λιμπρέτα να τα έκοψαν λόγω μετάφρασης. Η Κάρμεν είναι από τις αγαπημένες μου όπερες.

Δυστυχώς εγώ είμαι πιο κλασικός και μ΄αρέσει να τα βλέπω όπως και τις τραγωδίες στην αρχική τους μορφή.

If...ιγένεια said...

Η αλήθεια είναι πως δεν μου πολυαρέσει η κλασσική μουσική, όπερες και τα συναφή.. μπούφ..

nikisot said...

koita
palia de mporousa na dw musical alla alla3e h gnwmh mou meta to phantom of the opera sto londino.
exw dei 2 fores opera, alla den 3erw katalhgw panta me ena megalo yawwwwwn kata th diarkeia
mhpws prepei na kanw allh mia prospa8eia?

Soula said...

Αααα!!Τί ωραία.Είμαι φαν του είδους!!
Προτιμώ τα κλασσικά ανεβάσματα και είμαι λίγο κάθετη σ'αυτο.Και απο πλευράς σκηνοθεσίας αλλά και γλώσσας.Γενικά η μετάφραση δεν έχει ωραίο αποτέλεσμα(βλέπε Lucia di Lammermoor στα γαλλικά πχ).H μετάφραση όμως στα αγγλικά είναι ο,τι χειρότερο.(Ο Μαγικός Αυλός του Mozart στα αγγλικά ήταν τερατούργημα!)
Σχετικά με το κομμένο λιμπρέττο που λες, η Carmen υπάρχει σε 2 versions.Μια με διαλόγους πρόζας και μια με recitativi.Ίσως είδες την εκδοχή με διαφορετικό λιμπρέττο απ'αυτό που γνώριζες.
Αν μάθεις για καμιά καλή παράσταση ειδοποίησε μπας και αξιωθώ να δώ κι εγώ καμία(η Λυρική όλο κάτι μπούρδες ανεβάζει.Βel canto όπερες ποτέ..)

Maria Mikro Analogo said...

Έκοψαν κομμάτια από το λιμπρέτο;;;; Πρώτη φορά το ακούω αυτό... Τέτοιες καινοτομίες πάντως εμένα προσωπικά δεν μου αρέσουν στην όπερα. Καλημέρες :-)

Marvin said...

@deggial: Και δεν παω να δω τους διαμονες του καρβελα καλυτερα?

@τσαπερδονα: Αμεεεε

@παυλος: Δε νομιζω, λειπαν αρκετα μεγαλα κομματια που βγαζαν νοημα. Δεν καταλαβαινω γιατι το κανανε. Οσον αφορα το μοντερνο ανεβασμα, εγω ειμαι θετικος απεναντι σε καποιες στυλιστικες παρεμβασεις που να παραπεμπουν στο σημερα, πχ αμα δω τραγωδια με χλαμυδες και κιονες για σκηνικο θα μου φανει τουλαχιστον γραφικη. Απλα θεωρω σκοποιμο να μην παραγινεται το κακο αυτο, πχ το κινητο στην Καρμεν με ενοχλησε.

@ιφ...: Γουστα ειναι αυτα :-)

@moody: Με τα μιουζικαλ ειμαι και εγω επιφυλακτικος, για το βασικο λογο οτι ειναι κυριως θεαμα (και κονομα) και δεν μπαινουν σε βαθος. Δεν εχω παει, ισως ομως να πηγαινα στο Phantom γιατι βασιζεται σε κλασσικο εργο. Την Παρασκευη που μας ερχεται βεβαια μου κερνανε τα εισητηρια για το Billy Elliot, οποτε επιτελους θα εχω αποψη για ενα απο αυτα (την ταινια τη λατρεψα). Κατα τα αλλα δε νομιζω οτι θα πηγαινα σε καποιο απο ολα αυτα που παιζονται εδω, και που στην ουσια ειναι συλλογες τραγουδιων των Abba, Queen, Blondie, Taka that και δεν ξερω και εγω τι αλλο θα σκεφτουν, με μια χαλαρη υποθεση και φανταχτερα κουστουμια.

Οσον αφορα την οπερα, εγω εχω παρατηρησει οτι ειναι πιθανο να νιωσεις οτι κανει λιγο κοιλια σε καποια μερη. Μου συμβαινει παντα, αλλα οφειλεται φανταζομαι στη μαγαλη διαρκεια. Τι να σου πω, ξαναπροσπαθησε!

@σουλα: Τερατουργημα, ανοσιουργημα, δεν ξερω πως να το χαρακτηρισω (πχ φαντασου το τραγουδι της καρμεν απο

Si tu ne m'aimes pas, je t'aime;
si je t'aime, prends garde a toi!

να γινεται:

If you don't love me, i love you;
and if I fall in love, beware

Σαν pussycat dolls δεν ακουγεται;

Κοιταξα το προγραμμα και δεν βρηκα πληροφοριες για το version που χρησιμοποιησαν, τι να σου πω...

Εγω να σε ενημερωνω για τα του Λονδινου αμα θες!Αληθεια, στη Λυρικη ακομα εμφανιζεται η Μαρα Θρασυβουλιδου με φιλικη συμμετοχη του Γιαννη Ζουγανελη; :P


@μαρια: Καλησπερα μαρακι! Δες τα παραπανω μου σχολια, νομιζω σε καλυψα!

Maria Mikro Analogo said...

Με κάλυψες απόλυτα! :-)

Anonymous said...

ti na sou po more...
akou kei tous demones...
etsi etsi ayta akouei o karvelas kai leei thelei mono me ton vivaldi na ton sugrinoun....
webber kai karvelas idio prama e?
grrrrrrrrrrrrrrr

Blog Widget by LinkWithin